The way you hate me is better than love and I’m head over heels

I går snakket jeg med en bekjent fra teaterkompaniet om å være kjempefull. Det var en ny opplevelse, vi snakker som regel om meg og mine problemer. Denne fyren er nemlig interessert i meg, så jeg gir fullstendig blanke i ham og snakker bare med ham når jeg vil ha komplimenter eller jeg trenger å snakke om noe som irriterer meg. Det kan godt være at dette gjør meg til et dårlig menneske.

«Du vet når du er kjempedrita og du vet at du er kjempedrita?»

«Ja,» sa han, og tørket opp vodkatranebærsaftisbitsølet jeg hadde etterlatt meg på bordet. «Sånn, når øynene dine gjør sånn–» han veivet med armene, «…og du ikke kan gå?»

«Nei nei, når du sier alt mulig piss, og du tryner og faller, og hjernen din er helt rolig og fornuftig og sier: Ikke snakk med henne. Ikke tråkk i det der. Ikke drikk det. Kom deg opp, forsiktig ned trappa, kom igjen nå, vi går hjem. En to, en to– Å faen.»

«Så hjernen er fornuftig, men har ikke helt styringa likevel?»

Ja. Jeg tror ikke på at sjelen og kroppen er to forskjellige ting, jeg syns ikke man kan si at man føler med hjertet og tenker med hjernen, men det er forskjell på det instinktive og det gjennomtenkte, på handling og intensjon, på det rasjonelle og det følelsesbetonte. Så jeg ser meg selv fra utsiden, og jeg vet at det er patetisk å kjøpe nytt kamera bare så at han litt kjekke jeg klina med på fest kan vise meg hvordan det fungerer, jeg vet at jeg bare er såvidt mer tiltrukket av denne fyren enn han som følger etter meg som en hundevalp og at det ikke er noen logikk i dette. Allikevel har jeg £100 mindre på konto, jeg sykler rundt i nabolaget i håp om å treffe ham som jeg gjorde da jeg var elleve og forelsket i Anders fra B-klassen, jeg har på meg mine fineste sko på modernismeforelesningene. Jeg prøvde å forklare meg til en venninne, og hun sa at jeg ikke tåler å bli ignorert. Det er bare delvis sant. Det er en grunn til at jeg liker katter bedre enn hunder.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

