Slikt noe gjør man da ikke.

Jeg har regissert Hedda Gabler for teaterkompaniet på universitetet. Jeg har hatt mareritt om at Ibsen la til nye scener midt i stykket i tre uker, jeg har fortsatt spraymaling fra pistolene under neglene og jeg ligger etter med skolearbeidet, men fy faen som det var gøy. Her er noen regivettregler:

1: Det ér en skam å snu. Ikke gjør det. Kjør på.

2: Ikke møt opp på prøvene i rosa strutteskjørt om du vil bli tatt seriøst.

3: Ikke le som en full bergenser om du vil bli tatt seriøst.

4: Ikke løp på scenen for å demonstrere hvordan du vil ha det, dans av scenen når du er ferdig, fall av setet mens du har på deg rosa tyllskjørt og du ler som en full bergenser om du vil bli tatt seriøst.

5: La være å true folk med vold, uansett om de er bakfulle på generalprøven og du vil strype dem. Du vil få din lønn i himmelen (og folk vil ikke gjemme seg for deg i gangene i uken som følger.)

6: Vær ærlig.

7: Men ikke for ærlig.

8: Ikke prøv så hardt å bli tatt seriøst, det er mye morsommere å danse til skapunk og Bohemian Rhapsody.

9: Lytt til erfarne fjellfolk. Ignorer 90% av rådene du får. Du vet best.

10: Ikke send meldinger til en av hovedrolleinnehaverne i fylla. Spesielt ikke meldinger som handler om undertøy, spesielt ikke flere helger på rad, spesielt ikke når han er kjekk.

Jeg vil takke pappa og Jesus og Ibsen og komiteen og de som bar meg hjem fra premièrefesten. Nå er det hverdag, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg vet i alle fall at å kunne bestemme over syv mennesker, å kunne tvinge dem til å leke med meg når jeg vil og si hvordan de skal stå og snakke og gre håret sitt, å se alt falle på plass, passer meg. Jeg har nok en god del til felles med Hedda. Men mine pistoler er av blå plast under all malingen, og jeg kontrollerer ikke en eneste menneskesjel, bare scenen. Det holder, det.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

