It appears no other thing to me than a foul and pestilent congregation of vapours.

Stå opp. Tar to rull å falle ut av sengen, den er bredere enn den gamle. Hvordan kan jeg, såvidt mer enn fem fot lang, alltid våkne med tærne dinglende over sengekantavgrunnen? Men ikke i natt, drømte om rotter som spiser tær, henger igjen fra da jeg var liten. Vinduet er på feil side av rommet. Lyset er skarpt, bar lyspære. Må ordne det. Har sagt at jeg skal ordne det siden august. Tryner over en haug bøker, lander med en fot i en truse, den andre i en hatt. Det er i alle fall velkjent. Må tisse. Varmeovnen fungerer ikke, badet er iskaldt. Føttene mine er helt hvite, selv mot badekaret. Skrur på vannet: skruskruskruskruskru varmtvannskran, skruskru kaldtvannskran. Ekstra kaldtvann. For mye kaldtvann. Kvisevask med grønn såpe, hårvask med brun såpe, underarmsvask med blå såpe, underlivsvask med hvit såpe.

Håndkleet mitt lukter rart, slenger det på haugen av klær jeg har bygget fra gulvet til hoftehøyde mellom skrivebordet og klesskapet så jeg ikke får brukt noen av delene. Rød kjole i dag, den henger på snoren over sengen, så slipper jeg å kjempe meg mot Narnia før i morgen. Har ingen flere underbukser. Er det verre å gå med skitne underbukser eller uten underbukser? Jeg går uten. Modernismebok: sjekk, modernismehefte: sjekk, kostymedramabok: sjekk, pass, penger, pillett: sjekk. Mobilen til Mara ringer i ett sett, hun trykker på snooze. Heldiggris.

This is the 25 bus to Ilford. This is Whitechapel Station. Sidemannen min lukter tiss. This is Ocean Estate. This is Regents Canal. Mocca på skoene, min favorittlærer ler snilt. Hun har flagrende gråbrune klær og oppsatt gråbrunt hår. Jeg er førstemann i klasserommet, vi vrir bord i riktig retning til timen begynner. Vi snakker om Colin Firth’s bryst. Kjæresten til han kjekke sitter ved kanalen. Vet du hva jeg gjorde i dag, spør jeg. «We talked about Colin Firth’s chest.» Hun røyker Lucky, jeg røyker Petterøes. Hun klager over samme foreleser som jeg hadde i fjor. Jeg sier akkurat det samme som jeg sa i fjor. Hun er enig. Møter hun kjekke. Vi klemmer hverandre når vi skilles, men ikke når vi møtes. Hun nikker høflig til alt jeg sier, jeg ser på hendene hennes. Knusktørre.

Modernismetid. Ser interessert ut. Klyper meg selv i ansiktet for å holde meg våken. Eliot, det er jo Eliot, jeg elsker Eliot. Eliot Eliot, I will wear my trousers rolled. Seminarleder ser ut som en gammel baby, og han syns alltid jeg tar feil uten å si det, han sier «Yes, but-«.

This is the 25 bus to Tottenham Court Road. This is Fielding Street. Det er tilbud på vin på Tesco! Fire flasker, en per person i huset. Lauren er på rommet sitt og kommer ikke ut. Mer vin på meg. Greatorex street, Chicksand Street, døren fungerer for en gangs skyld, oppgangen lukter curry. Skal jeg si hallo eller hello? Hello. «Pasta or couscous?» «I bought wine.» «Is it normal when the gas goes this colour? Isn’t it supposed to be blue?»

Etter middag har panna overført trykk fra avisen på bordet som må skrubbes av. Oppvasken tar tusen år, går tomt for varmtvann etter tre tallerkner. «Are we turning into alcoholics? We drink nearly every day.» «You can’t be an alcoholic if you drink red wine and port. At least not when you’re twenty.» Beroliget tar jeg meg et glass til. Dave. Babestation. BBC Parliament. Faen, så selvgod Cameron ser ut. «I should probably do my reading.» «Want to watch something shit?» Charleston i stua først. Så Buffy the Vampire Slayer. Så leggetid, det tar to rull å komme seg inn under dyna.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “It appears no other thing to me than a foul and pestilent congregation of vapours.

  1. Jeg liker dette. Enkelt og greit.

  2. Det er godt å lese at du lever. Håper radiatoren får en strålende framtid så du ikke fryser til du dør!

    Det eneste positive med å fryse ihjel er at liket holder seg bedre og ikke lukter så raskt, slik at de som finner det etter noen dager kanskje kan raske sammen en seremoni med åpen kiste. Se, jeg kan også være optimist til tider. Bra/dårlig?

    • darlingdarjeeling

      Åpen kiste er bare ekkelt. «Se! Han er død!» «Ja, jeg skjønte det, dette er en begravelse.» «Men se! Han er grå under sminken! Han har på seg rouge!»

Legg igjen en kommentar

