Rock ‘n’ Roll you ate my soul (slutt på interrail)

Ankom København trøtt som faen, og ramlet inn i armene på Elin. Vi fylte den første dagen med slush, Tivoli og en togtur til Ballestrand/Rompeland/Tissemann (vi husket at det het noe fniseverdig, men ikke helt hva). Der sov vi hos Elins venninne, som fortalte oss at dansker ikke har noe eget ord for genser og at de kaller nordmenn for fjellaper. Hun var kjempehyggelig og hadde en dritkjekk kjæreste. Etter en natt på verdens mest komfortable sofa satte vi i vei mot Roskilde. Som om sekken min ikke var tung nok da jeg dro hjemmefra hadde jeg handlet minst ti kilo med tull på reisen og hadde verdens tyngste sekk. En liter Zubrowka og et plaskebasseng hjalp kanskje heller ikke.


Elin, Marie og undertegnede hadde hippiecamp. Det vil si at vi gikk rundt med blomster på hodet og at kjolen min var blomstrete og fra 69.

Danes at their best
Vi fant noen dansker. Den ene hevdet å være muslim og sa at jeg var hans lille hund. Og så snakker vi ikke mer om ham.

Bada bong
Vet ikke hvor hippieaktig det er å bonge øl, men gjort er gjort og spist er spist. Apropos å spise, Roskilde har overraskende god mat! Økologiske pølser og tidenes beste pasta med oliven og parmesan. Apropos å kjøpe ting, jeg mistet lommeboken min den andre dagen vi var der og måtte låne penger av Elin. Hun måtte også komme med finansiell støtte da jeg ble solgt til naboen vår for 4 danske kroner. Er rimelig glad for at Elin hadde en ekstra femmer, fikk nemlig beskjed om at de to-tre første gangene ville gjøre vondt, men det var bare å tenke på å gå på ski (han lagde skibevegelser med armene for å demonstrere) så ville alt gå fint.


Jeg er så sjarmerende. Det var ikke naboene våre. For eksempel:
Nabo 1 og nabo 2 tisser i plaskebassenget vårt.

Jeg: Hallo, det er mitt basseng!
N1: Ah, det visste jeg ikke. (Han fortsetter å tisse.)
Jeg: Jamen i helvete du tisser i bassenget mitt!
N1: Eh? Du er meget pen.
Jeg: Jeg vet, hva faen er det med saken å gjøre?
N2: Ja, hun er pen, men ikke frækk.
Jeg: Hva faen! DERE TISSER I BASSENGET MITT!
N1: Hvorfor er du så vred?
N2: Jeg aner ikke. Hun er virkelig meget pen.
Jeg: AAAHHHHHHHHHHHHHHHHH!

Resten av warmupen drakk vi store mengder cider og vin, spiste kansje tusen kanelsnurrer, festet med fest-i-hval campen og Camp English mens vi myste på alle de syke menneskene.  Her er noen underholdende mennesker fra 2010:




De her spilte og sang I’m Yours til meg i dokøen. Tostemt. Etterpå ga de meg akkordene. Jeg elsket livet mitt intenst akkurat da. En annen dag møtte jeg den kjekkeste gutten på hele Roskilde to ganger ved en tilfeldighet, fordi han spilte lilla ukulele. Men så var warmupen over, og vi kunne gå for å se Gorillaz.

Gorillaz

De var utrolig bra. Messingband! Soulmenn! CLINT EASTWOOD! (Sangen, ikke mannen, selv om det også hadde eid).

Florence

Florence + the Machine var også dritbra, selv om jeg ikke så en dritt.

Bear Quartet

The Bear Quartet var fotogene, men så ut som om de kjedet seg. Dere er på Roskilde! Come on!

Prince: somewhere behind me

Fra princekonserten, der jeg hørte Purple Rain for første gang og ble kjempeskuffa. Det er jo bare purple rain, purple rain, purple rain? Stemningen var upåklagelig, mennesker fra scenekanten til utgangene. Yeah man.

Matthew Bellamy

Og høydepunktet for meg: Muse. Vi sto i kø i 9 timer. Så verdt det. Om Plug In Baby var et menneske hadde jeg hatt sex med han/henne.

Sunrise, sundown, who cares

Den siste natten var magisk; alle campene trykket på selvdestruksjonsknappen mens et søppelorkester marsjerte rundt hele festivalen. Det låt overraskende bra. Den herlige blandingen av destruktivitet og kreativitet man ser på festivalen generelt og spesielt siste kvelden overbeviste meg om at mennesker ikke er helt tamme. Søppelorkesteret gikk forbi teltet vårt på en side, naboene spilte trekkspill og ødela ting med hammer på den andre siden, og jeg våknet og var overbevist om at jeg var midt i Fluenes herre, eller ett opprør mellom Roskildestammen og Mohikanerne. Mohikanere med trekkspill. Så var det hverdag, og jeg hadde tom lommebok og full moleskine. Ser deg neste år, Roskilde.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Rock ‘n’ Roll you ate my soul (slutt på interrail)

  1. elin

    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ

    jeg saaaavner roskilde!

    uio har også festihval, det er så feil, aaargh!

Legg igjen en kommentar

