It’s not like I believe in everlasting love

Engelsk, på tross av at det springer fra to språkgrener og som regel har to ord for alt, er verdiløst når man skal beskrive nyansene mellom å elske noen og å være glad i dem. Jeg snakket med en venninne om det, hun prøvde å beskrive forholdet hun hadde til en venn hun hadde et lidenskapelig forhold til, som hun hadde sex med og var glad i og hadde de beste samtalene med men ikke elsket. Vi lurte på om språket former hvordan vi lever mer enn vi former språket, kanskje forhold er vanskeligere i England fordi de ikke kan si at de er glade i hverandre, kanskje det er mer rom for tolkning. På kinesisk skiller man mellom å elske og å være glad i, om man gifter seg blir man elskemennesker, ikke ektepar. John Lennon tok feil. Love is not all you need. Har vi noe ord for å være lidenskapelig opptatt av noen du ikke ønsker intim kontakt med? Noen du er glad i, vil ha sex med, men ikke er lidenskapelig opptatt av? Engelske definisjonsproblemer passer meg fint akkurat nå. Moderne engelsk, som moderne briter, fungerer bedre om det er mer fascinerende enn stormfullt. Man kan tross alt fancy someone på engelsk. Jeg elsker henne ikke. I well fancy her.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “It’s not like I believe in everlasting love

  1. Ooh! Der var den igjen – «well fancy». Jeg har også sett folk skrive «I was well happy when…» osv. Hva er greia? What am I missing out on? Fill me in!

    Jeg savner mitt pinnsvin❤

    • darlingdarjeeling

      Det er bare for å legge ekstra trykk. Jeg sier ofte «it was well good» eller «he is well fit!». Da føler jeg meg herlig britisk. Savner deg ooooog, jeg er hjemme i juli. Partajjatid?❤

      • Simba

        Ooh, I see! Takk!

        Jeg vet ikke hvor lenge vi er på hytta i sommer, men kose Pet Hedgehog skal det alltids bli tid til! ;D

        Forresten, jeg fant den «motebloggen» du har laget med noen venner (og jeg koste meg godt mens jeg leste den!), men jeg greier ikke å finne linken igjen…? Legger du ut en link her? Jeg må jo bokmerke den! :O

  2. Tilbaketråkk: It’s not like I believe in everlasting love « Darlingdarjeeling

Legg igjen en kommentar

