Elementært, del II

(Dette er fortsatt fiksjon. Selv om jeg skulle ønske det var ekte eller i det minste selvbiografisk har jeg ikke bart, jeg tisser ikke stående og jeg skal ikke til Bergen.)

Han satt i firer-setet ovenfor med det ene benet over det andre kneet, dinglende som på en drømmende hund. Jeg snakket med ham på den måten man gjør med mennesker man skal sitte i samme vogn med i sju timer, upersonlig og intimt på samme tid. Han skulle lage tegneserier. Jeg nikket, tegneserietegnere er ofte fra Bergen, og han var i hvert fall fra Vestlandet. Muligens sør, jeg har aldri vært noe god på dialekter. Så, hva jeg skulle jeg i Bergen? ”Jeg er på gjennomreise.” Han nikket. Jeg fortalte om kaninen jeg hadde da jeg var liten. Han var ikke den typen som vanligvis snakket til meg, jeg har ikke samme evne til å trekke til meg oppmerksomhet fra fremmede som enkelte av mine venner. ”Du er gift,” slo han fast, selv om jeg ikke hadde på meg ring, ikke engang et blekt merke etter en ring. Jeg fikk meg ikke til å lyve eller si hele sannheten, så jeg trakk på skuldrene. Samtalene våre ble litt sånn. Jeg fortalte ham ting, han observerte.

Det var noe med denne mannen som interesserte meg enormt. Det var som om det var feil at han hadde strøket skjorte og kjemmet hår. Han kunne i det minste ha en alpelue på, eller en litt grell skjorte. Når jeg gikk for å tisse var jeg redd for at han skulle forsvinne mens jeg var borte, så jeg tisset så fort jeg kunne. Å tisse så fort man kan på et tog er ofte en dårlig idé, jeg sølte litt på dosetet og skoen min.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Elementært, del II

Legg igjen en kommentar

