Svimmel

Jeg savner oslovenner og oslofiender og den hjemmekoslige lukten av urin og hav og stein som slår mot deg når du går av bussen ved Plata, men mest av alt savner jeg følelsen av å gå igjennom Oslo når det begynner å bli sommer. Det er der og da jeg vil være nå, litt kald i rumpa i en park på Grünerløkka, med lett jakke opp torggata tidlig om morgenen, ved festningen, drikke vin på et fortau, spise matpakke ved stortinget. Svett på trikken over Ekeberg. Ta av høyhælte sko og gå barbeint for å ta nattbussen fra National, mild vind på de små hårene på tærne. Varmt regn på Tøyen.

Jeg er i en av de mest spennende storbyene i verden. Det begynner å bli vår. Jeg har det fint. Men jeg eier ikke stedsans, og her om dagen gikk jeg meg bort i Shoreditch. Det er noe symbolsk med å kjenne en by, å være lommekjent. Jeg likte ikke London første gang jeg kom hit som barn, for jeg skjønte ikke tubesystemet og alt var så stort og jeg visste ikke om Oxford St. gikk nord-sør eller øst-vest. Kanskje jeg føler at jeg har kontroll i Oslo. Jeg vet hva som kommer rundt neste gatehjørne, jeg kan se for meg byen i hodet. Min visualisering av London ser ut som et maleri av Jackson Pollock. Det er ikke det at jeg ikke finner veien i London, problemet er at jeg må tenke meg om for å finne veien. En liten seier: jeg kan gå til The Globe i blinde, og jeg ender automatisk opp i Poland Street når jeg er i central. Jeg har bitt i gresset og kjøpt meg en kartbok, snart skal både Islington og Aldgate overvinnes og overkommes. Men uansett hvor mye cava jeg heller innpå finner jeg veien hjem fra Majorstua, og jeg vet hvor man kjøper knapper med frosker på. Det er det som skal bli mitt prosjekt nå, etter jeg er ferdig med 1600 ord analyse av praktisk drama, 2000 ord dramahistorie, 2000 ord Shakespeare og et foredrag om attenhundretallspublikum. Jeg skal bli lommekjent. Læreren min sier at London er den eneste byen hun vet om der det er helt akseptabelt å gå med kartbok i veska selv om du har bodd der hele livet. Kart er for tapere. Vilduværemedsåhengpå!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Svimmel

  1. jomikkel

    ja, enig, enig enig enig🙂

  2. Tilbaketråkk: Svimmel « Darlingdarjeeling

Legg igjen en kommentar

