Herligjævligheten

Det er herligjævlig å være tenåring. Jeg er voksen, jeg er nesten tjue, men det skal fortsatt så lite til. Det er det som er sjarmen. Det kommer aldri til å skulle så lite til igjen. Kanskje mamma er lykkeligere enn meg akkuratt i dag. Men i morgen kommer jeg til å gråte av glede. Gjør man det når man er voksen? Jeg tror ikke det. Ikke så ofte. Da jeg var femtennestenseksten og det var mars og is over alt og jeg var så anspent og full av angst at jeg trodde det snart måtte sprenge seg ut av kroppen min som en verkende kvise, ordnet alt seg i fem minutter på grunn av hvitveis. Jeg tror ikke det skjer når du er voksen, at dagen, kanskje livet, kan bli reddet av en hvit fisleblomst som ikke lukter noe.

I går fikk jeg vite at en jente i dramagruppa mi har fortalt alle hvor teit jeg er som var borte fra en time. «Ikke ta deg så nær av det» fikk jeg beskjed om. Men det er litt av sjarmen. Jeg tar meg nær av det. Det er voldsomt. Nå vrir jeg opp volumet så det skurrer i høytalerne fordi det er så sant, the man on the screen he has done more in an hour than you have achieved in your whole entire life, I thought I knew her well, she’s the sweetest little lollipop in London town. Det er så jævlig relevant. Jeg gråter fordi han kjekke ignorerer meg på facebook, fordi det gikk så dårlig med franklinekspedisjonen, fordi jeg ikke skjønner en dritt av Heart of Darkness. Jeg leser Whitman og Wilde og Williams og Auden og Plath og Borawski, ser Amadeus og Withnail and I og tenker «dette handler om meg» fordi alt handler om meg. I’m Maggie the cat. I’ve got a bastard behind the eyes. I could have been a contender. I am Heathcliff. I do it exceptionally well.

Jeg er god til å være tenåring. De viktgiste tingene i livet mitt i dag er kjærlighet, Johnny Flynn og viktoriansk teater, hvor jeg skal bo til neste år og hvor fin han kjekke er i grønt. Det skal lite til. Det er et herligjævlig liv.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

