Nothing to declare

Gratulerer med dagen, Oscar Wilde. Den som fyller 155 år, han er ikke født i går. Jeg har ikke lest alt du har skrevet, jeg har ikke lest noen av stykkene dine. Jeg har lest De Profundis, verdens tristeste kjærlighetsbrev, noen av diktene dine (få av dem var veldig imponerende) og Dorian Gray. Men det er ikke forfatterskapet ditt som fengsler meg (if you’ll pardon the pun), det er livet.

Oscar Wilde skulle ha greskprøve på Oxford, og ble bedt om å lese fra det nye testamentet, om Jesu korsfestelse. Han gjorde det bra, og fikk beskjed om at han hadde bestått, alt vel. Men Oscar fortsatte å lese, selv om de ba ham flere ganger om å holde opp, fordi «I want to see how it ends».*

Hva slags mann er det som saksøker noen for å kalle deg homo når alle vet det er sant? En galning, en stolt idiot, en fyr med et oppblåst ego, kanskje. Men en veldig modig mann. Oscar Wilde snakket annerledes enn alle andre, han kledde seg annerledes, han skrev annerledes (han oppfant så og si vittighet), han tedde seg annerledes.

Oscar Wilde var en av de få menneskene  som var fult og helt seg selv. Han levde et trippelliv og var affektert, men det er ikke dermed sagt at han ikke var seg selv. Alle andre er den vi er, vi er den folk mener vi er. Jeg er ung, jeg er kvinne, jeg er radikal, jeg er middelklasse, jeg er liten og tjukk, jeg er litteraturstudent. Oscar Wilde bestemte seg for hvem han ville være, også ble han den personen. Vi prøver alle å få folk til å endre mening; jeg vil gjerne at folk skal se på meg som skarp, eksentrisk, kreativ, vittig, ærlig. Jeg lykkes i særs liten grad. Oscar Wilde lykkes. Tenk litt på hvor imponerende det er.

Når jeg blir stor skal jeg bli litt som Oscar Wilde. Jeg har fløyelsjakka og grønn nellik i knappehullet, jeg trenger bare å lære meg noen flere språk, bli kjappere i kjeften og få meg en heit liten overklasseelskerinne eller tre. Og så geniærklære meg selv. Det faktiske geniet tror jeg vi overlater til mannen selv.

*Den historien har jeg bare hørt en gang, så jeg kan huske feil. Men det høres ut som noe han kunne ha gjort.


1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Nothing to declare

Legg igjen en kommentar

