When I came to England, I was as perfect a Stranger to all the World as if I had never been known there.

Jeg har gledet meg lenge til å bare ha fag jeg liker. Ikke noe naturfag, geografi eller arkitektur. Å studere litteratur hele dagen, bare lese og analysere og snakke om bøker i lys av den eller den teorien. Fantastisk.

Det er fantastisk, men jeg har ikke bare fag jeg liker. Jeg måtte lese Robinson Crusoe (som alle som følger meg på twitter eller facebook vet), den kjedeligste boka som er skrevet noensinne. Kjedeligere enn Jon Fosse. Kjedeligere enn middelalderhusflid. Jeg må lese sekundærlitteratur på mange sider om at kultur er et ord med mange betydninger. Jeg må analysere verkene til en gruppe som mener at det er en god idé å hoppe opp og ned og skrike 70% av en forestilling på to timer og skriver prologer som sier at de med dette skal forandre verden. Jeg blir nødt til å lese og analysere åtte Shakespearestykker på et år. Inkludert Julius Cæsar.

Men læreren min i London, Culture, Performance er en gråhåret kommunist fra California som liker at jeg kritiserer privatisering og Thatcher, rådgiveren min gir meg råd om hvor man kjøper billig kål, og shakespeareforeleserne spiller kyssescenen fra Romeo og Julie for oss, har helt like briller og viser klipp fra Doctor Who. Det kiler i magen når jeg tenker på timene til Bridget, min fremtidige dramalærer som kun kler seg i grått og beige, men får meg til å se anonym ut om jeg står ved siden av henne. (Dagens outfit: gule strømpebukser, blå kjole, røde skinnsko med sølvstjerner på, kanarigul cardigan, skjerf med grønne og røde babushkaer på.) Vi får lese Hamlet og Freud og Woolf. Min kvinnelige dramalærer har bart.

Robinson Crusoe deler inn situasjonen i good (ting som at han ikke trenger klær) og evil (ting som at Gud hater ham). Good vinner her, lett.

Robinson Crusoe on Mars. David Bowie does not approve.

Robinson Crusoe on Mars. David Bowie does not approve.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

